|
Roma copià els jardins de Grecia, que a la vegada eren una copia
dels jardins de l’antiga Messopotamia, pero sense aplegar a grans triunfalismes
ni a grans superficies.
Ya en l’antiga Grecia fon apareguent un notable sentit practic de la jardineria,
potser motivat per les exigencies de dita civilisacio.
Homero, quan descriu el jardi dels Alcins en l’Odisea indica que el jardi
normal es componia de tres parts: hort, vinya i verger. Allo es reflexaria
tambe en la forma de vida dels homens dels antics imperis grecs i romans,
a on el cult al vi, en les seues fastuoses festes, fea que es cultivaren
les vinyes per a que molts nobles o terratinents tingueren la seua propia
collita i pugueren oferir un vi elaborat en els seus horts.
La jardineria publica dels antics imperis grec i roma era molt exquisita,
encara que no s’hagen encontrat grans parcs. Aixi, es sap que en les grans
ciutats de Roma i en els Demos d’Atenes existien avingudes en chops i ciprers,
aixina com platans complementats en encanyats de flors i prou rosaledes,
moltes de les quals servien per a l’extraccio d’essencies per a la delectacio
en els banys publics.
Hi havien prou estancs i els voltants dels temples estaven rodejats de
chicotets jardins.
Els grecs
i romans cultivaven tambe certes plantes que ells creien que eren amades
pels deus, com l’hedra, l’olivera, la murta, l’anemona, etc. Estes especies
eren cultivades exclusivament en zones independents per a donar el cult
als seus deus i en molts casos es donaven festes en motiu de plantacions,
podes o recoleccio de fruits.
Al principi de l’Era Cristiana s’observen preferencies per certes plantes.
Aixina, en l’antiga Roma apareix com regina de les flors la rosa, que estaria
present en la mitologia i en la vida cotidiana dels romans; les fulles
de certes plantes i arbusts serviren per a l’inspiracio dels escultors
(com les fulles d’acant havien servit per al capitel corinti), puix el
crocus, el jacint i els lliris, entre uns atres foren motiu de creacio
de odes famoses.
En la delimitacio del gust per certes plantes, com en el cas de la rosa,
els romans comensaren a cultivar flors per a tallar, tals com les concebim
en l’actualitat, creant-se en Roma el primer mercat de flors tallades.
Varron, en “De rerustica”, indica clarament l’existencia d’este mercat,
on s’empleaven les flors per a oferir-les als deus i a les tombes dels
antepassats, a diferencia de l’antiga Grecia, en que les flors replegades
del camp eren oferides als heroes al seu pas pels carrers en un desfile
victorios.
A principi de l’Era Cristiana s’establi en el mon romà una clara
diferencia en l’us de la Vila rustica i la vila senyorial. En eixos anys
es construiren les famoses viles romanes, que eren verdaders vergers i
que servien, en el cas de la vila rustica, com a lloc d’aposent i descans
del senyor quan anava a vigilar la recoleccio dels fruits o collites de
les terres.
Tambe sorgiren els primers jardins rodejant les viles de les costes balnearies
d’Italia, ya que a partir del segle I aparegueren els primers balnearis
en les costes, i els rics de l’antiga Roma posseien luxoses viles rodejades
de jardins.
Ya es coneixien les especies d’abres, arbusts i plantes que podien combinar-se
i creixer en les costes meditarranees.
Els jardins greco-romans eren simples, en grans llinees, i es concebien
per a permetre la vida a l’aire lliure en la proximitat directa de la casa.
Havien estancs i escultures que asseguraven una transicio en la zona habitada.
El sentit de la geometria interior i de l’espai tancat, en unes atres caracteristiques
culturals que els diferencien del jardi egipci, tornen a repetir-se en
Roma i les seues provincies baix la forma de pati, com recint tancat a
les mirades exteriors (rodejat d’edificacions) pero a l’aire lliure.
Est hibrit de construccio i jardineria pareix ser prou llogic en zones
com la conca del Mediterraneu on es dona espontaneament com solucio al
clima caluros i a la necessitat de vida comunitaria.
El jardi romà propiament dit, que va servir com a model per a la
creacio dels jardins del Renaiximent, constava de dos amples avingudes
que es creuaven en el centre formant una ampla esplanada, on es solia construir
una gran font.
Estes avingudes de primer orde eren travessades per unes atres de segon
orde (menys importants) que formaven una quadricula perfecta.
Alli aparegueren per primera vegada els sets baixets, construits per romer
o murta, i els arbres o arbusts es colocaven en les parts centrals o als
costats de les avingudes principals, predominant els ciprers.
Eren jardins basats en elements humans, reflex de l’anima humana i en una
gran dosis de mitologia i simbolisme.
Eren freqüents les pergoles en parres. Els jardins privats entraven
fins en l’interior de les vivendes.
Els romans engrandiren els seus propis patis per mig d’una iconografia
religiosa i es preocuparen enormement per els aspectes decoratius (cas
de les excelents pintures “Trompe l’oleil” que buscaven aumentar ficticiament
el tamany del pati).
Certs jardins foren molt famosos, com el de Tivoli, on l’Emperador Adria
colocava les estatues que replegava en les seues conquistes, i aplegà
a reunir mes d’un millar de figures realisades pels escultors grecs mes
notables.
L’estil de la jardineria romana aplegà a la perfeccio o al sibaritisme
en l’Emperador Nero, qui disenyà grans jardins i avingudes per a
totes les places de Roma.